Blogginlägg 6 - Debattartikel

Fallet då en elev i en skola i Lidköping blev bortlyft av en lärare då denne blockerade framkomligheten i en rasthall har blivit mycket omtalad både bland skolpersonal och allmänheten. Detta då läraren anmäldes för kränkande behandling av eleven och barn- och elevombudet (BEO) bedömde att läraren skulle betala skadestånd till eleven. Fallet togs sedan upp i både tingsrätten och hovrätten där läraren friades och det ska nu tas upp i högsta domstolen. 

I en debattartikel i Expressen (7/8/2019) argumenterar läraren Isak Skogstad för att BEO, genom att alltid ta elevens sida i denna typ av fall, skapar en ohållbar arbetsmiljö i skolan där lärare inte vågar ingripa av rädsla att bli anmälda för kränkning gentemot eleven. Skogstad argumenterar för att lärare måste kunna ingripa fysiskt inom rimliga gränser för att ge läraren den auktoritet som krävs för att skapa ordning och arbetsro.

Å andra sidan, debatterar läraren Jonas Nilsson (Expressen, 30/10/2019), får det inte gå för långt åt andra hållet i skoldebatten. Han anser att många gör en poäng av att man ska vara sträng mot stökiga elever och att man ska ta hårdare tag. Han anser att man istället behöver jobba med omtanke och lågaffektiv uppföljning, eftersom de elever som upplevs som stökiga oftast inte är mottagliga får hårdare tag utan att man snarare får en motsatt effekt av detta.

Det är viktigt med balans i denna, ofta ganska infekterade, debatt. Jag håller med Skogstad om att lärare behöver känna sig trygga i sitt yrkesutövande och därför är det bra att fallet prövas i högsta domstolen så att man får tydlig praxis att förhålla sig till. Den otydlighet som uppstår när BEO och rättsväsendet kommer till vitt skilda slutsatser skapar en osäkerhet och handlingsförlamning som inte gynnar någon, varken lärare eller elever. Jag anser dock också, liksom Nilsson, att man i största möjliga mån behöver behandla elever med empati och omtanke. Hårdare tag får inte slå över i ett auktoritärt förhållningssätt till sina elever som handlar om lydnad, utan att se till underliggande problematik och ömsesidig respekt. Med det sagt får man heller aldrig låta elevers underliggande problematik bli en ursäkt för att tillåta vilket beteende som helst. Lärare måste kunna ingripa när elever uppför sig på ett sätt som medför fara för sig själva eller andra. Man kan heller inte tillåta att de orsakar avbrott i skolans verksamhet som påverkar de andra eleverna. På samma sätt som de elever som av olika anledningar stör har skolplikt i grundskolan och behöver få anpassningar som gör att de kan klara av sin skolgång har även de övriga eleverna rätt att få en fungerande undervisning och skolmiljö. Jag har varit i skolor där elever med svårigheter systematiskt har varit våldsamma mot andra elever och där beteendet har gått relativt långt innan åtgärder har vidtagits, vilket har orsakat en otrygg miljö för de övriga eleverna. Detta är helt oacceptabelt. Här skulle nog de flesta hålla med om att man som vuxen måste kunna gå in och fysiskt förhindra att en annan elev utsätts för kränkande behandling, även om det alltid måste röra sig om minsta möjliga fysiska ingripande. I det aktuella fallet som ska tas upp i högsta domstolen borde det också vara rimligt att förhindra att en elev stoppar upp verksamheten i skolan, eftersom det påverkar de andra eleverna. En vuxen skulle aldrig acceptera en arbetsmiljö där en enskild person tillåts kränka andra eller förhindrar arbetet för alla andra, så varför förväntar vi oss att barn ska behöva göra det? I de fallen måste lärarna veta vad de har för befogenheter för att lösa situationen på ett tillfredsställande sätt för alla inblandade. Det är oerhört viktigt att det finns en tydlig och gemensam policy kring hur lagar och regler ska tolkas och att ge skolpersonal konkreta verktyg att jobba med för att skapa en trygg miljö i skolan både för personal och elever.

#1 - Geo

Du och jag har skilda åsikter här. Antar att en vuxen person blockera en dörr i en verksamhet som gör att verksamheten måste avbrytas. De utgör inget hot varken mot sig själv eller andra men deras aktion gör att verksamheten påverkas negativ. Vad skulle vi kalla det? En strejk aktion förmodligen, eller kanske en protest aktion. Om följderna är mycket störande kanske vi skulle det för civil olydnad. Oavsett vad vi kalla det för så anser vi att rätten att begår sådana aktioner är en viktig del av vuxen samhället. Vi skulle också vara överens om att endast polisen har befogenheten att fysisk flytta på en sådan bråkstaken. Varför ska barn behandlas annorlunda och varför ska skolverksamheten privilegieras över andra? Vad lära vi våra eleverna om vi använder våld för att lösa icke våldsamma konflikter i skolan?

Svar: Jätteintressant poäng! Tänker du då att man bör ha väktare/polis som tar hand om den typen av konflikter? Det skulle absolut kunna vara en lösning, mitt största problem med hur det verkar fungera i skolan just nu är otydligheten kring lärarens handlingsutrymme. Lärare görs ansvariga för säkerhet och ordning, men lämnas utan konkreta sätt att upprätthålla detta. Det är inte så att jag tycker att en lärare ska få väktarbefogenheter, utan jag efterfrågar bara tydlighet kring hur denna typ av situationer ska hanteras.
attledalarande.blogg.se

#2 - Axel Berge

Jag tycker man måste vara försiktig med att efterfråga större rätt till fysiskt ingripande. Om en elev utsätter andra för fara har man redan rätt att ingripa. Att en lektion hindras är en väldigt liten konsekvens jämfört med att bli utsatt även för milt våld. Det betyder inte att eleven som hindrar verksamheten kan gå därifrån utan konsekvenser. Om lärare upplever att de behöver använda kränkande fysiska medel för att sköta sitt jobb så ser jag det som ett arbetsmiljöproblem och verksamheten borde stängas ner tills problemet är löst.

Svar: Jag efterfrågar egentligen inte rätt till större rätt till fysiskt ingripande, utan efter tydligt uttalade förhållningssätt. Det största problemet, upplever jag, är att BEO och rättsväsendet kommer fram till väldigt skilda slutsatser om lärarens handlingsutrymme. Jag tycker inte heller att det är bra att lärare ska ingripa fysiskt, men man har också ett ansvar för eleverna och ska ingripa om någon annan elev är i fara. Som jag har förstått det uppstår även här otydlighet och lärare drar sig ibland för att agera. Hur mycket ska en annan elev behöva utsättas för en kränkning för att jag som lärare ska ha rätt att gå in och fysiskt förhindra det? Och om det inte handlar om att verksamheten störs vid enstaka tillfällen utan hela tiden? Jag kan tycka att det skulle kunna vara rimligt om man kommer fram till att lärare aldrig ska ingripa fysiskt och att man har t.ex. väktare som gör det i de fall de behövs. Jag ogillar dock att lärare krävs på ansvar, men det är väldigt oklart på vilket sätt man faktiskt får handla.
attledalarande.blogg.se

#3 - Anna N

Hej Kimi! Intressant inlägg. Jag tycker naturligtvis också att alla barn har rätt till en trygg miljö i skolan, och lärarna ska ha verktyg för att se till att det sker. Jag har själv inte varit med om att elever fysiskt gett sig på andra elever, och det är svårt att veta hur man skulle reagera i en sådan situation. Jag tycker inte att en blockad verkar särskilt aggressiv, och jag tror att man alltid ska vara noga med att inte kränka någon, oavsett ungdom eller vuxen. Jag tror på kommunikation före fysiskt agerande, precis som du.

#4 - Anonym

Hej Kimi!
Jag håller med om att det är svårt att veta vad som gäller för lärares handlingsutrymme och att det vore bra med en ökad tydlighet. För mig var det lite upplysande att läsa skollagen kap 5 ("Trygghetoch studiero", där fanns en del som jag inte visste), men det är fortfarande mycket som är oklart, vad som räknas som kränkande behandling till exempel.

#5 - Anna R

Det var Anna R som skrev ovan 😊

#6 - Pernilla Wåhlin

Hej Kimi, tack för ett läsvärt inlägg. Jag håller med dig om att hårdare tag inte får slå över i ett auktoritärt förhållningssätt. Utan att vi lärare ska och måste ta hänsyn till underliggande problematik arbeta för ömsesidig respekt mellan lärare-elev och elev-elev. Du har en klar poäng i att vuxna aldrig skulle tolerera den arbetsmiljö som tyvärr kan uppstår i skolan när olika situation går rejält över styr.

#7 - Olle

Låter obehagligt det du skriver om skolan där det ofta blev våldsamheter. Låter verkligen som att det då har gått för långt. Förstår om du argumenterar för ökad tydlighet kring vad läraren får göra. Undrar också i de fall där det redan gått så långt hur just de situationerna ska hanteras.

#8 - Anonym

Hej Kimi. Jag håller verkligen med om att "lärare behöver känna sig trygga i sitt yrkesutövande" och förstår att du efterfrågar mer tydlighet i lärarnas handlingsutrymme. Själv tycker jag att det känns som att gränsen för fysiskt ingripande går vid andra människors säkerhet. En elev som inte respekterar ordningen i skolan och som hindrar skolarbetet behöver hjälp, och såklart skulle sådant beteende inte tolereras på en arbetsplats, en kollega som agerade som eleven skulle antagligen bli tvungen att sjukskrivas ett tag och gå i terapi.

#9 - Elisabet

Det var jag som skrev sista inlägget som anonym